"המודח הבא הוא…היא…": הדרך המנצחת לפרידה מעובדים (Employee Offboarding)

| admin
פורסם בתאריך 27.02.2024
"המודח הבא הוא…היא…": הדרך המנצחת לפרידה מעובדים (Employee Offboarding)

גם אם אתם לא צופים אדוקים בתוכניות ריאליטי, בוודאי הזדמן לכם מתישהו לצפות בתוכנית הדחה. המועמדים המתוחים מתכנסים בסלון הבית/מועצת שבט/אולפן, בחוסר ידיעה מוחלט מי עתיד לעזוב את התוכנית. רגע ההכרזה מלווה בתחושות קשות ובאי ודאות. רוב הצופים בבית מאושרים שהם לא צריכים לעבור את הרגע הזה כמשתתפים פעילים. מדובר בתהליך שמשפיע על התפקוד והאווירה בקרב כל המתמודדים לפני, במהלך וגם אחרי שההדחה מתקיימת. בארגונים שונים עלולה להתקיים מציאות דומה (גם אם לא קיצונית כל כך) בעת פרידה מעובדים. לנוכח המצב הכלכלי ותהליכי ההתייעלות והצמצום שעוברות חברות שונות במשק, חשוב לשים את הדגש בתהליך נכון ומכבד לסיומי העסקה (Offboarding). תהליך כזה חשוב לא רק במישור האנושי, אלא גם בתפקוד העסקי של הארגון.

סיום העסקה, כמו כל הפרידות בחיים, הוא נושא מורכב. ארגונים רבים מתייחסים אליו רק בפן של הליך השימוע וככזה הוא עלול להיות מנוכר ולא שלם. סיום העסקה המבוצע באופן יעיל יכול לא רק להבטיח מעבר חלק, אלא גם להשאיר רושם חיובי על עובדים עוזבים, לסייע בשימור הקיימים ובגיוס חדשים ואפילו לשפר את מותג המעסיק. הנה כמה מרכיבים מרכזיים של סיום העסקה מנצח:

סיום העסקה חוקי והוגן
הבסיס לתהליך סיום העסקה הוא היצמדות ללשון החוק ולדיני העבודה. יש לוודא שתהליך השימוע נעשה בהתאם להוראות החוק. תהליך קצר של בנית תהליך ותיקוף רבעוני שלו יחסכו לארגון ולעומדים בראשו את הסיכונים המשפטיים והכלכליים, העלולים להיגרם לארגון בכל פניה אפשרית לגורמים משפטיים שונים.

תיעוד והעברת ידע
כדי להבטיח מעבר מידע מקצועי חלק, גם במקרים של סיום העסקה, על הארגון לבצע מעקב של תחומי אחריותו של העובד העוזב ומי יטפל בהם בהמשך. תיעוד זה ישמש משאב חשוב עבור המחליף הנכנס, המנהל המקצועי וצוות העובדים, שביניהם יחולקו תחומי האחריות. אני ממליץ לנצל את ההזדמנות העסקית ולבחון שוב את יעילותם של תהליכים ותקנים ונחיצותם לארגון.

תקשורת פתוחה והודעה מוקדמת
כאשר עובד מסיים העסקה, מיוזמתו או ביוזמת הארגון, יש ליידע את המנהל הישיר ואת מחלקת משאבי האנוש מוקדם ככל האפשר. בנוסף, נתקלתי לא פעם בעובדים שעודכנו על עזיבת עובד אחר משמועות, חלקם לאחר זמן רב, או שלא עודכנו כלל. העובד העוזב פשוט נעלם באוויר. אי ודאות כזו מזיקה לארגון. היא עלולה לגרום לתחושות של חוסר יציבות ("מי הבא בתור?"), חוסר אמון ("לא רואים את העובדים") ועוד. בתיקשור נכון יש לציין מי ימלא את משימותיו של העובד המסיים ומי הגורם הרשמי, אליו ניתן לפנות בשאלות מקצועיות.

פרידה והכרה
סיומי העסקה מלווים ברובם בתחושות לא נעימות. ההמלצה שלי היא לערוך פרידה מכבדת, אלא אם מדובר באירועים קיצוניים של סיום העסקה. מפגש פרידה או מייל ארגוני, בו עמיתים והנהלה יביעו הכרת תודה יגרמו לתחושות חיוביות לא רק אצל העובד המסיים, אלא גם בקרב שאר הארגון.

ליווי קריירה למסיימי עבודה
פעמים רבות העובד המסיים יוצא אל הלא נודע. ציידו אותו במספר כלים, שיקלו על המעבר. זה יכול לכלול סיוע בקורות חיים, הכוונה לחיפוש עבודה, או אפילו לשקול אפשרויות ניידות פנימיות אם הדבר רלוונטי. כך תוכלו למנף את העזיבה ליצירת "שגריר" מוקיר תודה לארגון.

קרדיט: The Good Goodbye: How to Navigate Change and Loss in Life, Love, and Work – Gladys Ato Psy.D.

אלה רק כמה מתוך מכלול כלים לפרידה מקצועית מוצלחת.

זקוקים לבניית/חיזוק תהליכי סיום ההעסקה בארגון שלכם?
מעוניינים בליווי קריירה של מסיימי העבודה?
או שאתם מסיימי העבודה ומעוניינים בכלים לקידום הקריירה המקצועית שלכם –
זה הזמן לדבר איתי!