למה דצמבר הוא לא חודש "מת" לחיפוש עבודה ולגיוס עובדים.
בסוף כל שנה מחדש חוזר אותו משפט, שאני שומע גם ממחפשי עבודה וגם ממנהלי גיוס ומשאבי אנוש בארגונים, : "אני אקח פסק זמן עכשיו, גם ככה אף אחד לא מגייס. נחזור לזה בתחילת השנה הבאה".
על פניו זה נשמע הגיוני. תקציבים נסגרים, מנהלים עסוקים בסיכומי שנה, חלק מהמשרות נדחות לתחילת השנה האזרחית. בפועל, זו אחת הטעויות היותר משמעותיות שאפשר לעשות, גם כמועמדים וגם כמנהלי גיוס.
בואו נבדוק מה באמת קורה בשוק העבודה הישראלי בסוף השנה, למה כדאי "להישאר במשחק" דווקא עכשיו ואיך ניתן להתנהל בו נכון.

מה באמת קורה בארגונים בסוף השנה?
באופן טבעי, סוף שנה הוא זמן של סיכומים, תקציבים ותכנון קדימה. יחד עם זאת, מתחת לפני השטח קורים כמה דברים חשובים מאוד מבחינת גיוס ומשאבי אנוש בארגונים.
- תפקידים שאושרו וחייבים להיות מאוישים עד לסוף השנה: יש תפקידים שהארגון לא יכול להרשות לעצמו להשאיר פתוחים. לעיתים התקן קשור לתקציב מסוים, לפרוייקט קריטי או ללקוח אסטרטגי. במקרים כאלה דצמבר הוא לא חודש עצירה אלא דווקא חודש מלא לחץ לסגירת הגיוס לתפקיד.
- החלפה של עובדים שעוזבים: סוף שנה הוא גם זמן של עזיבות טבעיות, פרישה ומעבר תפקידים. במקומות רבים יתחיל חיפוש המחליף באופן מיידי.
- תפקידים שהפכו ליותר דחופים, פרויקטים שהוקדמו, לקוחות חדשים שהצטרפו, או תובנות שעולות מתכנון השנה הבאה והופכים למשרות לדחופות. גם אם התקן לגיוס שייך "על הנייר" לשנה הבאה, העבודה עליו יכולה להתחיל מיידית.
במילים פשוטות- בעוד חלק מהמשרות נדחות, אחרות דווקא נפתחות ומתקדמות מהר יותר.
ומה קורה בגזרת מחפשי העבודה?
כאשר מחפשי עבודה רבים "מוציאים את עצמם מהמשחק" בסוף השנה, התחרות על כל משרה יורדת. מי שנשאר פעיל דווקא עכשיו יכול למצוא את עצמו בנקודת פתיחה טובה יותר.
- פחות מועמדים על כל משרה: אם רוב מחפשי העבודה מחכים לתחילת השנה החדשה, מי שמגיש מועמדות בדצמבר לעיתים מתמודד מול מספר קטן יותר של מועמדים חזקים.
- יותר זמן תשומת לב: כשהכמות פוחתת, למגייסים ולעיתים גם למנהלים יש יכולת להסתכל לעומק על מועמדים רלוונטיים במקום לדפדף מהר בין עשרות קורות חיים.
- יתרון התזמון: בלא מעט מקרים תהליך שמתחיל בדצמבר, מסתיים בהצעה בתחילת השנה. מי שהמתין להתחיל לחפש בינואר, נכנס לתחרות בעיכוב של חודשיים לעומת אחרים.
כל זאת לא אומר שדצמבר הוא חודש קסם, שבו אפשר "להכריח" את השוק לזוז, אבל מי שמתעקש לעצור לחלוטין בגלל מיתוס ש"אף אחד לא מגייס", מוותר מראש על הזדמנויות אמיתיות.
המלצות למועמדים ולמחפשי עבודה
במקום לעצור לגמרי, סוף השנה הוא זמן מצוין לעצירה מסוג אחר. לא עצירה של "להפסיק לחפש", אלא עצירה של ביצוע חשיבה מחודשת.
- לחדד את כיוון הקריירה: זה הזמן לשאול בכנות "לאילו תפקידים אני באמת מתאים?", "אילו משרות קידמו אותי השנה ואילו לא התאימו לי ולכיוון הקריירה שלי?", "האם אני פונה למשרות שמתכתבות עם הניסיון, הכישורים והשאיפות שלי לטווח הארוך?"
מועמדים רבים שולחים קורות חיים לכל משרה "שנראית סבירה" ומקבלים מעט מאוד תגובות. קבלת תשובות שליליות, או חוסר מענה, עלולות לגרום לתחושת פגיעה בערך המקצועי והאישי. זה טבעי לגמרי. פניה למשרות שעונות באמת לניסיון, לרקע וליכולות שלכם יצמצמו את האתגר הזה..
- לעדכן ולשדרג את קורות החיים: סוף שנה הוא זמן מצוין לעצור ולשאול "האם קורות החיים משקפים את מה שעשיתי השנה?", "האם הם מדגישים את ההישגים שלי?", "האם הם רלוונטים לשוק העבודה הנוכחי וכוללים את כל המערכות, הטכנולוגיות והכישורים שלי?"
כדאי לוודא שקורות החיים שלכם מדגישים תוצאות מדידות ולא רק "אחריות על/ ניהול של", ושהם מותאמים גם למגייסים וגם למערכות הסינון האוטומטיות (ATS).
3. לשדרג את פרופיל הלינקדאין: זה אחד הכלים המרכזיים בשוק העבודה הישראלי, לא רק בעולמות הטכנולוגים או בהיי-טק. דצמבר הוא זמן מצוין לחדד את כותרת הפרופיל, כדי שתבליט את הערך המקצועי שלכם ולא רק את תיאורי התפקידים. עדכנו את התקציר, וודאו שהניסיון המקצועי מוכוון תוצאות ולא רק תיאור תפקיד והוסיפו תוכן מדיד וכמותי לכל תפקיד.
4. למפות חברות יעד ואנשי קשר: במקום רק להגיש מועמדות למשרות שמתפרסמות, כדאי לשאול "איפה הייתי רוצה לעבוד?", כשהכוונה לא רק לתפקיד עצמו, אלא גם לגודל החברה, למוצר/שירות שלה וסביבת העבודה.
זה הזמן: להכין רשימה של חברות יעד שבהן "טוב לעבוד", לזהות חברות בתהליך צמיחה או הרחבת פעילות, לאתר אנשי קשר רלוונטיים (מנהלי גיוס, מנהלים ישירים, מנהלים בצוותים מקבילים, אנשי קשר בלינקדאין ועוד).
המטרה היא להגיע לינואר עם מפת יעד ברורה, ולא להתחיל "מאפס".
- להתחיל לנהל נטוורקינג מושכל: הכוונה כאן היא למערכת יחסים מקצועית שנבנית לאורך זמן. לדוגמא, להגיב לפוסטים מקצועיים בצורה עניינית (לא רק ב-לייק, "תותחית", או "בהצלחה"), לחדש קשרים רדומים, למשל מישהו שעבדתם איתו בעבר, לשלוח הודעות אישיות חכמות שמציעות ערך או שיחה (לא "יש לך משרה בשבילי").

המלצות לארגונים ולמנהלי גיוס ומשאבי אנוש
כמו שכבר ציינתי, ישנם גם צוותי גיוס ומשאבי אנוש שמקטינים פעילות לקראת סיום שנה ועלולים לפספס את הפוטנציאל של התקופה הזו. מה אני מציע לכם?
- להכיר את המגמות והנתונים הפנים ארגוניים ואלה של שוק העבודה: סוף השנה הוא זמן מעולה לעצירה ולשאלות: "באילו תפקידים היה קשה לגייס?", "כמה זמן לקח לאייש משרות קריטיות/ אסטרטגיות?", "מה אומרים הנתונים שלנו ביחס לכלל השוק ולמתחרים?"
הבנה טובה יותר של מגמות השוק והתנהגות המועמדים תאפשר להיכנס לשנה החדשה עם יתרון תחרותי.
- לבדוק מחדש את תיאורי המשרות: מודעות דרושים רבות נכתבו לפני שנים ולא עברו עדכון משמעותי. התוצאה היא שהן עלולות להיות לא מדוייקות לצורך האמיתי של הארגון, להכיל דרישות לא ריאליות, שפה לא מזמינה, וחוסר בהסבר אמיתי על התפקיד והערך שלו. כדאי לשאול: "האם יש פער בין דרישות המשרה למה שהארגון צריך בפועל?", "האם השפה במודעה מזמינה מועמדים טובים?", "האם התיאור ברור מבחינת תחומי האחריות, יעדי ותרבות הארגון?".
עדכון מקצועי ומתמשך של תיאורי המשרות יכול לשפר משמעותית את איכות המועמדים, לחסוך משאבים של תקציב וזמן ולתרום למיתוג המעסיק.
- לזהות איפה יש תקיעות במשפך הגיוס: רבים מהארגונים מאבדים מועמדים איכותיים לא בגלל שכר או תפקיד, אלא בגלל משך וחווית תהליך הגיוס. גם כאן, אני ממליץ לבצע בדיקה מעמיקה, המסתמכת על נתונים ובוחנת את זמן המענה הראשון למועמד, משך התהליך ואם קיימים בו שלבים מיותרים, משימות בית ארוכות מדי או לא ריאליות, פערי תקשורת בנוגע לסטטוס המועמדות ועוד.
4. לתכנן מראש את גלי הגיוס בשנה החדשה: הכנת תוכנית רבעונית ושנתית לקראת סבבי גיוס ידועים מראש וכאלה שחזוי שיתקיימו, יכולים להפנות משאבים רצויים ולאפשר מתן שירות טוב יותר לארגון. כדאי למפות מראש ואולי גם לנבא את המשרות שצפויות להיפתח ברבעון הראשון, להיערך מבחינת התקציב וכח האדם, לתכנן עם המנהלים את הגדרות התפקיד, להכין את מקורות הגיוס ולהתכונן לקליטות.
ארגון שמתכונן מראש מגיע לתהליכי הגיוס ישיג יתרון יחסי לעומת המתחרים ויוכל להגיב מהר יותר לשינויים לא צפויים.

לסיכום, סוף השנה לא חייב להיות נקודת סיום, אלא נקודת זינוק חכמה. מחפשי עבודה שיפעלו באופן מתוכנן וארגונים שיבחרו לנצל את הזמן לחשיבה, לייעול ולשיפור, יגיעו לשנה החדשה עם יתרון אמיתי.
אם אתם מחפשי עבודה שרוצים להפוך את סוף השנה מחודש קפוא לחודש פריצה,
או אם אתם מנהלי HR וגיוס שרוצים לבחון ולשדרג את תהליכי הגיוס לקראת השנה החדשה
אשמח לדבר, לנתח יחד את המצב שלכם, ולבנות תוכנית פעולה שמתאימה לשוק העבודה הישראלי היום.